Psycholog szkolny: mgr Alicja Dorota Skoczyńska
Uczniowie, rodzice i nauczyciele mogą korzystać z pomocy i wsparcia psychologicznego na terenie naszej szkoły codziennie, w godzinach od 8.00 do 15.30
Do zadań psychologa w szkole należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych;
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zadaniem psychologa jest podejmowanie wspólnie z pedagogiem jednolitych działań i środków dyscyplinujących w stosunku do uczniów, którzy sprawiają problemy wychowawcze, nie przestrzegają szkolnego prawa i działają na szkodę grupy społecznej, w której się znajdują i na którą negatywnie oddziałują.
1) W podejmowanych działaniach powinni się kierować się przede wszystkim zasadą skuteczności oddziaływań oraz dobrem społeczności, na którą uczeń ma negatywny wpływ;
a) podejmowane działania powinny doprowadzić do zmiany zachowań ucznia tak, aby respektował on normy społeczne.